GANGMAKERS EN KOPLOPERS
DÉ NIEUWE PARTICIPATIEMETHODIEK
OVER AUTONOME MOBILITEIT EN PUBLIEKE RUIMTE
VOOR KINDEREN
GANGMAKERS EN KOPLOPERS
DÉ NIEUWE PARTICIPATIEMETHODIEK
OVER AUTONOME MOBILITEIT EN PUBLIEKE RUIMTE
VOOR KINDEREN
Kinderen tussen 9 en 12 jaar het woord geven over hùn wijk, over hùn plekjes.
Over waar ze wel of niet (mogen) komen. Over wat beter moet.
Dat is het doel van Gangmakers en Koplopers.
Hoe we dat doen? Dat ontdek je in deze video
Kinderen tussen 9 en 12 jaar het woord geven over hùn wijk, over hùn plekjes.
Over waar ze wel of niet (mogen) komen. Over wat beter moet.
Dat is het doel van Gangmakers en Koplopers.
Hoe we dat doen? Dat ontdek je in deze video
DE INGREDIËNTEN VAN EEN GANGMAKERS EN KOPLOPERSTRAJECT
In een week tijd brengen kinderen tussen 9 en 12 jaar in kaart wat goed is en wat anders en beter moet in hun buurt. Ze doen dat door OP TOCHT te gaan. Waarnaartoe? Dat beslissen ze zelf.
Elke tocht heeft een andere invalshoek: van verkennen tot oplossingen verbeelden. Onderweg tonen ze de plekken die voor hen belangrijk zijn. Of waar ze juist niet mogen komen. Na elke tocht verwerken de kinderen hun indrukken en ideeën in het HOOFDKWARTIER. En ondertussen geven de begeleiders hun oren en ogen de kost.
Op de laatste tocht nodigen we de hele buurt én het bestuur van de gemeente uit. De Gangmakers en Koplopers nemen hen mee op pad en tonen onderweg wat ze hebben beleefd en bedacht. Al die inzichten en bedenkingen worden gebundeld in een TOCHTENDOOS MET KAARTEN EN EEN LOGBOEK waarmee de kinderen en de gemeente achteraf aan de slag kunnen.

Samen op pad

Betekenisvolle plekken zichtbaar maken
VERKENNEN

De omgeving op een andere manier
ontdekken

VERBEELDEN
EN
VERBETEREN
Ideeën uittekenen

Ingrijpen in het weefsel: verborgen plekken zichtbaar maken

Wegen een stem geven
INDRUKKEN
VERWERKEN

Hotspots en notspots op de plakkaart zetten

Verhalen typen van onderweg

Mental maps tekenen voor de groeikaart

OP PAD MET
DE WIJK EN HET BESTUUR

De buurt op sleeptouw nemen
Een spoor van ervaringen en verhalen volgen

In dialoog gaan met het lokale bestuur
LOGBOEK EN
KAARTEN

Het logboek toont de ervaringen van de kinderen en bundelt observaties en aanbevelingen van het team.

De plakkaart: een kaart met alle trage wegen.
De kinderen laden de kaart op met hun plekjes en verhalen.
